27 Aralık 2010 Pazartesi

Toksoplazma

          Lise yıllarımda hayatımı odamı bir kediyle paylaşmak istedim. Arkadaşım doğum günümde bana çok şirin bir bebek kedi getirdi. Bir hafta boyunca her saniyemi onunla ilgilenerek ve onu mutlu etmeye çalışarak geçirdim. Ta ki annemin hakkında pek bilgisi olmadığı ve bana yarım yamalak anlattığı toksoplazmadan bahsedene kadar. İnsanlar kedi ve köpeklerin tüylerini yutar ve kanser olur!? Çocuğu olmaz!? Benim cahil beynim buna hemencicik inandı. neyse ki üniversite yıllarımda bu yanılgının farkına vardım. 
        İlk önce 'Toksoplazma nedir?'  sorusuna değinelim.Teksoplazma enfeksiyonu, parazitin memeli hayvanların, kuşların vücudunda üreyen dışkılarıyla insana bulaşabilen bir enfeksiyondur. Hamile kadınların kabusudur; kedilerin üzerine atılmış büyük bir iftiradır.  Parazit taşıyan (iç parazit uygulaması yapılmamış veya çiğ etle beslenen evcil hayvanların dışkıları) canlıların yanında çiğ ette, yıkanmamış salata malzemelerinde,yumurta da bulunabilir.  Yani yıllarca günah keçisi olarak seçtiğimiz kedilerimizin hiç bir suçu yoktur. Yediğimiz çiğ sebzeler bile kedilerden daha tehlikelidir. Hele ki evinizde kuru mamayla beslediğiniz, dışarı çıkarmadığınız, dışarıda avlanıp karnını doyurmayan kediciğin-izin toksoplazma riski taşıyor olması imkansız. 
         Bu enfeksiyonu kapmış kişiler eğer yetişkin ve bağışıklığı düşmemişse bir sorun yaratmıyor. Ama hamilelik düşünen kadınların buna dikkat etmesi ve her ihtimale karşı tedbirli olması gerekir. Özellikle kedilerden önce yeşilliklerin iyi yıkandığından emin olmalıdır.Hamilelik öncesi mutlaka toksoplazma testi yaptırmaları yararlarına olacaktır. Evcil dostlarını da dışarıdan ve çiğ etten uzak tutmaları yeterli olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder